Utorok, 15. október, 2019 | Meniny má Terézia

Sledovali sme minútu po minúte: Odborníci debatovali o doprave

Online prenos zo sály medzinárodnej konferencie DOPRAVA 2019 v Žiline s názvom Terminál 1.

Spíkri na konferencii Doprava 2019 - diskusia o verejnej doprave.Spíkri na konferencii Doprava 2019 - diskusia o verejnej doprave.(Zdroj: PETIT PRESS)

14:00 - 15:35 Ako sme od 90. rokov doleteli až do súčasnosti

15:30 Otázky z publika sú vyčerpané. Moderátor Andrej Novák poďakoval všetkým spíkrom a divákom a ukončil panel o leteckej doprave. Dámy a páni, ďakujeme vám za pozornosť. Veríme, že ste si z dnešnej odbornej konferencie odniesli množstvo dôležitých poznatkov.

15:25 Panel o leteckej doprave pokračuje otázkami divákov. Pán Sedlacký, aký je váš pohľad na sanovanie dlhu, teda straty leteckých spoločností od štátu?

Odpovedá Martin Sedlacký: "Poviem to na príkladoch. Lufthansa bola celé dekády dotovaná štátom, aby mali Nemci dobré spojenie, mohli rozvíjať biznis a podobne. ČSA je veľmi smutný príklad, kým bola táto spoločnosť veľká, Praha bola skvele napojená. Európska únia však do toho zasiahla, zrazu Česká republika nemohla dávať peniaze a ona zanikla. Keď takýmto spôsobom eliminujete prepravcu, určite to má dopad na ekonomiku. V ťažkých časoch ich treba podržať."

Článok pokračuje pod video reklamou

15:16 Pán Sedlacký, ako vnímate fakt, že v Bruseli sa diskutuje o zavedení uhlíkovej dane na letecké palivo?

"Daň z emisií sa za posledný rok – dva zvýšila skoro desaťnásobne. My sme malá aerolinka a pre nás je to skoro šesť miliónov ročne. Neviem, kam to speje. Na jednej strane je tu snaha rozvíjať infraštruktúru, lejú sa peniaze do ciest. Ale zároveň je tu snaha dostať aerolinky na kolená. Chápem snahu byť enviromentálne progresívni, ale takýmto iniciatívam nerozumiem."

15:03 Na Slovensku sú letiská, ktoré vykazujú každoročne stratu. Je rentabilné a udržateľné prevádzkovať takéto letiská? Pán Klas, ako je to u vás v Českej republike?

„Súhlasím s tým, že to musí začať od štátu. Problém sa dá rozdeliť do dvoch rovín, prvá sa týka skôr politiky štátu a prevádzkovateľov letísk. Chýba mi medzi nimi vzájomná koordinácia," vysvetľuje Klas.

14:58 Ďalšia otázka smeruje na Martina Sedlackého. "Akým spôsobom by bolo možné zlepšiť dostupnosť Slovenska leteckou dopravou (zo slovenských letisk)?"

Odpoveď znie: "Letecká doprava závisí od systému podpory, ktorú by definoval štát. Tento systém by bol transparentný a štát by definoval, ktoré súkromnú a verejné linky chce zaviesť na konkrétne letiská.“

14:55 Svoj pohľad na túto otázku pridal aj Martin Sedlacký: „Otázka by mala byť položená, či sa bude lietať zo Žiliny. Určite by som privítal, keby tu lietali turisti z Izraela či Ruska. Áno, nejakí zahraniční tu sú kvôli Kii, ale je to málo. Lietadlá by do Žiliny mali lietať a štát by mal vytvoriť systém podpory."

14:53 Je tu priestor na otázky z publika. Bude sa vôbec a kedy opäť lietať zo Žiliny? Odpovedá Dalimír Pišťanský, riaditeľ Leteckého útvaru Ministerstva vnútra SR: „Žilina má veľký potenciál, je tu veľa významných firiem. Žilinská dráha však nespĺňa parametre, ktoré sú určené na bezpečnosť cestujúcich. To je hendikepom žilinského letiska.“

14:45 "Slovenská republika sa 1. januára 1997 stala súčasťou organizácie Eurocontrol. V roku 1998 bola postavená nová riadiaca veža Štefánik, ktorá získala aj cenu za architektúru," pokračuje.

14:42 Slovo má zástupca Letových prevádzkových služieb SR, š.p. "Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky majú na starosti viacero úloh. Starajú sa, napríklad, o vykonávanie letových prevádzkových služieb či o vykonávanie leteckej informačnej služby," hovorí.

14:34 „Keď sa vyberiete autom z Rigy a idete štyri hodiny, ste v podstate nikde. V okolí nemáte žiadne relevantné mesto. Keď to isté urobíme v Prahe, už je to oveľa lepšie. Dostať sa však niekam z Rigy alebo, napríklad, z východu Slovenska, nie je úplne jednoduché. To je hlavný dôvod, prečo potrebujeme leteckú dopravu. Nevieme sa prepraviť vlakom či autom efektívne,“ vysvetľuje Martin Sedlacký výhody leteckej dopravy.

14:30 "Letectvo je pre každého sexi. Lietate do cudzích destinácií a lietadlo je strojom, ktorému málokto rozumie,“ hovorí Martin Sedlacký zo spoločnosti Air Baltic a pokračuje slovami: "Z letectva na Slovensku žije málokto. Z cestnej dopravy sa to dá, v železničnej takisto. Cesty totiž štát platí, železnice takisto, ale letectvo nie.“

14:26 "Viacero spoločností vydržalo len zopár sezón, ako Samair, Sirocco Aviation či Slovakian Airlines," hovorí Pišťanský.

14:24 "Sky Europe Airlines bola veľmi zvláštna spoločnosť,“ zmienil sa Dalimír Pišťanský. „Dávali letenky za euro, po ôsmich rokoch svoju činnosť ukončili.“

14:21 "Zaujímavosťou v tejto oblasti je spoločnosť ATE. Bola založená v roku 1991, funguje doteraz. Prevádzkuje vrtuľníky aj lietadlá, jadrom ich práce je záchranná letecká služba," vysvetľuje Pišťanský.

14:19 Ako druhý sa slova ujíma riaditeľ Leteckého útvaru Ministerstva vnútra SR Dalimír Pišťanský. Ten vo svojom príspevku ozrejmil vývoj leteckých spoločností na Slovensku.

"Po rozdelení Československa ostal na Slovensku podnik Slov-Air. Základ tejto spoločnosti dal Baťa. Od roku 1969 bola štátnym podnikom a položila základ pre súkromnú slovenskú spoločnosť SK Air."

14:14 "Na zemi máme Schengen, hranice na nebi však zostali. To je veľká výzva do budúcich rokov," hovorí ďalej Ján Klas.

14:10 "Keďže sú veľké nároky na fungovanie leteckej dopravy, dôležité sú ľudské zdroje. Snažíme sa, aby sme to zohľadnili už pri výbere a pri starostlivosti o zamestnancov. Rovnako sa ich snažíme priebežne vzdelávať," pokračuje. Klas,

14:07 Na úvod dostáva slovo Ján Klas, riaditeľ Řízení letového provozu ČR, s. p., Praha, Česká republika. Ten vo svojej prezentácii hovorí: "Za posledných 30 rokov sa toho v leteckej doprave zmenilo naozaj veľa. Nielen v počte letov a fungovaní spoločností, ale aj v technologických postupoch, v regulácii a ľudských zdrojoch.
Počet letov stúpol z 72-tisíc (rok 1989) na 913-tisíc (rok 2019)."

14:00 Medzinárodná konferencia DOPRAVA 2019 pokračujeme ďalším panelom. Moderátor Andrej Novák predstavil spíkrov, ktorí nám predstavia svoj odborný pohľad na problematiku - "Ako sme od 90. rokov doleteli až do súčasnosti."

Ako zlepšovať podmienky pre chodcov a cyklistov v našich mestách?

12:45 Program bude pokračovať po obednej prestávke o 14:00 hod.

12:31 Aplikácia HAKA už pôsobí aj v zahraničí. S jej rozširovaním pomáhajú nielen médiá, ale aj Slováci žijúci v okolitých krajinách.

"Do zahraničia aplikáciu dostávajú občania Slovenska, ktorí pracujú v zahraničí. Aj polícia v zahraničí zisťuje, že táto aplikácia je efektívna. V zahraničí máme už aj výsledky, v Českej republike sa našlo deväť vozidiel, v Maďarsku osem a vypátrali sme autá aj v Rakúsku," hovorí Štefan Farkas.

12:25 Prišla i otázka ohľadom participácie ŽSK na budovaní cyklotrás na Kysuciach, konkrétne trasa Čadca - Turzovka - Makov.

"Kraj sa zaoberá navrhovaním a budovaním siete, je to však v participácii s rôznymi združeniami, mestami či obcami. Keď sa navrhovala Rajecká cyklotrasa, kraj mestu Žilina podal pomocnú ruku.

Na trase Čadca - Turzovka - Makov my ako kraj neriešime nič. V minulosti však tamojšie združenie turizmu dalo spracovať dokumentáciu, no územné rozhodnutie k tomu neprebehlo."

12:11 Sú cyklotrasy udržiavané pre cyklistov aj v zime?

Vladimír Randa: "Na tento rok sme si dali urobiť Žilinskou univerzitou nový operačný plán zimnej údržby, v ktorom je zahrnutá aj požiadavka na údržbu cyklotrasy. Samozrejme, stojí to nejaké peniaze, takže uvidíme, ako to vyjde. Ale požiadavka existuje."

Juraj Hlatký: "U nás je to trošku zložitejší problém. Je tam oveľa viac komunikácií ako v meste. Na Ľavobrežnej by sa mala konať zimná údržba, čo sa týka ďalších trás, je to diskutabilné.

Majú k tomu čo povedať aj ochranári. Cyklotrasa Strečno - Vrútky bude pre cyklistov zrejme len v období jar - jeseň. Cez zimu bude určená pre peších a bežkárov."

12:06 Kolo otázok otvorila jedna pre pána Farkasa: Spolupracujete s platformami, ktoré, napríklad, predávajú bicykle?

"Oficiálne nespolupracujeme, ale rôzne inzertné skupiny monitorujeme. Bicykle sa ukradnú v Bratislave a poštou sa posielajú na východ. Pozberali sme nejaké dôkazy a odovzdali polícii. Napríklad, ukradnuté auto sa predávalo cez Bazoš. Nahlásili sme to NAKE, tá zatelefonovala predávajúcemu. Vydávali sme sa teda za kupujúceho. Vozidlo sme vypátrali a auto bolo zaistené jednotkou, tak, ako aj predávajúci," reagoval Štefan Farkas.

11:59 "Spôsoby budovania cyklotrás sú rôzne," hovorí Rastislav Trnka. "Uvediem to na dvoch extrémoch. Máme vychodenú lesnú cestu, ktorú označíme tabuľkami. Vyjde nás to zopár eur. Druhým extrémom je cyklolávka cez rieku, ktorej budovanie je finančne náročné. Dôležitým faktorom je zvažovať technické riešenia a presné trasovanie."

11:55 Rastislav Trnka, predseda Košického samosprávneho kraja, rozprával o rozvoji cyklosegmentu v Košickom kraji: "Samosprávne kraje sú podľa zákona akýmsi koordinátorom všetkých cyklo projektov. My sa momentálne snažíme najmä o proaktívnejší prístup k budovaniu cyklotrás - čiže plánovanie, poradenstvo, príprava či propagačné aktivity."

11:51 Mesto Žilina by do budúcna chcela vybudovať viac cyklotrás, v ceste však stojí, napríklad, vysporiadanie jednotlivých pozemkov. Zároveň by chcelo rozšíriť službu Bike Kia, ktorá je v Žiline mimoriadne populárna.

11:43 Vladimír Randa, viceprimátor mesta Žilina vystúpil s príspevkom o budúcnosti cyklodopravy v Žiline. Najskôr načrtol súčasnú situáciu v meste, ktoré má v správe zhruba osem kilometrov cyklotrás a 4,4 km Važskej cyklomagistrály.

11:35 Juraj Hlatký, odborník na cyklodopravu Úradu Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK): "ŽSK spolupracuje s obrovským množstvom ďalších subjektov, ako napríklad samosprávy či Nadácia Kia Motors Slovakia."

Zdá sa, že počet cyklistov v kraji postupne rastie: "Na Vodnom diele v Žiline je na biokoridore namontovaný cyklosčítač. Štatistika ukazuje, že z roka na rok stúpa počet cyklistov na tomto úseku."

11:29 "V roku 2012 sme začali rozvíjať cyklotrasy v okolí Žiliny. Mesto Žilina, nadácia KIA a prevádzkovateľ celého systému bikesharingu sú tri rozdielne skupiny, ktoré nie je jednoduché spojiť. Všetko to vzniklo vďaka dobrej spolupráci ľudí. Máme v obehu 120 bicyklov, ktorých požičiavanie je riadené prostredníctvom aplikácie," hovorí Branislav Hadár.

11:25 Nadáciu KIA Motors Slovakia zastupuje na konferencii Doprava 2019 Branislav Hadár, ktorý je jej správcom. Nadácia má na konte viacero zaujímavých projektov v oblasti športu, verejného života atď. Stojí, napríklad, za rekonštrukciou žilinskej nemocnice či za bikesharingom v Žiline.

11:21 Po aplikácii na autá spustili aj aplikáciu na bicykle. V tomto prípade sa do aplikácie nezadáva VIN číslo či ŠPZ, ale výrobné číslo bicykla.

"Túto aplikáciu si vyžiadali pracovníci polície. Keď totiž chodili na prehliadky, bytové či nebytové, nevedeli, či sú nájdené bicykle kradnuté alebo nie," prezradil šéf HAKA.

Aplikácia HAKA systém bola ocenená ako aplikácia roku 2018.

11:17 "Zameriavame sa na pomoc občanom, zákroky vykonáva polícia," hovorí Štefan Farkas. HAKA pôsobí cez aplikáciu, cez skupinu na facebooku a spolupracuje s políciou.

11:12 Ako zlepšovať podmienky pre cyklistov a chodcov? Touto otázkou sa budeme zaoberať v nasledujúcom paneli.

Bude verejná doprava pre cestujúcich príťažlivá?

10:39 S ďalšou otázkou prišiel opäť Peter Sádovský: Zvíťazí v alternatívnej doprave definitívne elektromobilita?

Ľubomír Taška: "Medzi alternatívnymi pohonmi sa začína tlačiť do popredia vodík. Vraj je lepší ako elektrina. My z toho nie sme úplne nadšení, lebo infraštruktúra je ťažká. Momentálne je však náročné odpovedať na túto otázku. Podľa Číny vidíme, že momentálne asi nie je iná alternatíva oproti dieselu, ako elektrina, inak by ňou Číňania išli. Uvidíme však, čo urobí ten vodík."

10:34 Ako je to s cyklozápchami v Kodani? pýta sa Peter Sádovský Camilly Struckmann.

"Skutočne, hustota bicyklovej dopravy je veľmi vysoká. Problém máme aj s elektrokolobežkami. Snažíme sa pracovať na projekte Super Cyklo Path, čo je mapa, ktorá má pomôcť odľahčiť niektoré úseky a prepraviť sa pohodlne po meste," odpovedá zahraničná spíkerka.

10:26 Prišla aj otázka na telo: Dobrý deň, chcela by som sa opýtať ctených hostí, ako prišli na túto dopravnú konferenciu?

Stanislav Piecka: "Prišiel som autom. Výhovorka je tá, že sme brali nejaké materiály do stánku, takže by sa nám šlo ťažko hromadnou dopravu. Ale boli sme v aute štyria."

Peter Blaas: "My sme dokonca prišli dvaja dvomi autami, to je úplne najhoršie. Minulý rok som prišiel vlakom a lietadlom."

Juraj Kanis: "Doviezol ma kolega. Na iné cesty sa však snažím využívať verejnú dopravu."

10:22 Druhá otázka bola adresovaná Stanislavovi Pieckovi: Je možné preniesť virtuálnu kartu z jedného mobilu do druhého?

"Áno, je to možné. Spojenie virtuálnej karty s telefónom je prostredníctvom účtu, pod ktorým je užívateľ prihlásený. Fakt je, že aktívny môžem byť len na jednom zariadení. Karta funguje aj bez pripojenia na internet, ale musí sa aktualizovať pomocou pripojenia. Keď je v zariadení nahratá, funguje bez pripojenia."

10:15 Prvou otázkou v diskusii o verejnej doprave bola táto: Čo je rozhodujúcim faktorom, prečo by mal človek vymeniť auto za verejnú, zdieľanú dopravu?

Odpovedal Peter Blaas (Antik Telecom): "Z našej skúsenosti je dôležitá dostupnosť služby. Ide o každodenné jazdy. Ak dokážeme zabezpečiť pre ľudí dostupnosť bicyklov, dokážu sa prepraviť na miesto, ktoré potrebujú."

10:09 Dáta z posledných rokov ukázali, že v Číne je suverénne najviac elektrobusov v prevádzke: 379-tisíc. Existuje snaha zvýšiť tento počet v Európe. Čína totiž začína udávať v tomto smere tempo a sú obavy, že zavalí trh elektrobusov a európski výrobcovia budú zatlačení do úzadia.

10:04 Ľubomír Taška, riaditeľ technicko-prevádzkového odboru SAD Žilina, predseda odbornej pracovnej skupiny Autobusy pri Združení prevádzkovateľov hromadnej osobnej dopravy v mestských aglomeráciách SR: "Alternatívne palivá sa pretláčajú Európskou úniou. Ide napríklad o elektrickú energiu alebo vodík. Snahou Európskej únie je už od roku 2009 zvýšenie počtu vozidiel, ktoré sú ekonomicky úsporné a ekologické. Tlačí na to aj pri verejných obstarávaniach."

9:59 "Predvídateľnosť našich služieb je veľmi dôležitá," hovorí Camilla Struckmann. "Zápchy sa u nás veľmi zvyšujú od roku 2010. Ľudia sa neradi menia, neradi prestupujú medzi jednotlivými spojmi. Keď plánujeme služby, toto berieme do úvahy. Musíme vymyslieť, ako tieto prestupy zefektívniť. Ľudia nám odpovedali, že prestupy sú ako čierna skrinka. Je dôležité ľudí oboznamovať počas cestovania s tým, čo sa deje, kde prestúpiť, koľko je meškanie a podobne."

9:53 Jedným zo zahraničných spíkrov na konferencii Doprava 2019 - Cesta bez hraníc je Camilla Struckmann z Dánska (CCO Movia Public Transport). Vo svojom príspevku poskytla pohľad na verejnú dopravu v Dánsku.

"V Dánsku sú cyklistické diaľnice plné a dochádza k zápcham na cyklistických diaľniciach. Moja mama bola sestrička a naučila ma tri veci: môžete jesť kura, keď je v akcii sedem dní v týždni, môžete opraviť všetko v domácnosti nožíkom a všade sa môžete dostať verejnou dopravou," začala Camilla Struckmann bonmotom na úvod.

"Prečo som ja začala používať verejnú dopravu? Vyžiadali sme si antropologické štúdie, pretože sme mali dilemy, na ktoré sme nemali odpovede. Keď sme sa pýtali ľudí , ako sú spokojní s verejnou dopravou, povedali, že sú spokojní. Napriek tomu stále používali svoje autá. Naučili sme sa, že keď si ľudia vyberajú spôsob dopravy, je to náročný a komplexný proces."

9:47 Nároky na dopravcu sa spoločnosť snaží čo najviac zjednodušiť. Infraštruktúra by mala ostať zachovaná, aby dopravcovia nemuseli nakupovať nové prístroje. Musí však prebehnúť úprava tarify a prepravného poriadku či informovanie zamestnancov aj cestujúcich.

Projekt chcú postupne uvádzať do praxe od októbra, pilotný projekt by mal byť v Prievidzi.

9:43 Spoločnosť Trans-Data sa snaží myslieť ekologicky. Názorným príkladom je množstvo plastových kariet, ktoré sú aktuálne v obehu - Trans-Data ponúka riešenie v podobe virtuálnej dopravnej karty v mobilných telefónoch.

9:40 "Spoločnosť Trans-Data je dodávateľom dopravných systémov pre spoločnosti na Slovensku. Stojí za platformou Ubian, ktorá poskytuje komplexné prozákaznícke riešenie dopravcu. Zahŕňa v sebe viacero aspektov ako dopravné poriadky či zákaznícku kartu," povedal Stanislav Piecka, produktovo-obchodný riaditeľ spoločnosti Trans-Data.

9:33 Juraj Kanis, riaditeľ odboru dopravy Úradu Žilinského samosprávneho kraja: " Autobusovú dopravu v kraji poskytuje 15 dopravcov. V roku 2018 nastala významná obnova vozového parku MHD v Žiline, priemerný vek dopravných prostriedkov je 7,52 rokov, 84% autobusov je klimatizovaných. Máme LCD panely, dynamicky sa zobrazuje jazda či meškanie. LCD panel zabudovaný v našich autobusoch využívame aj marketingovo."

9:25 Peter Blaas, Business Development Director spoločnosti Antik Telecom predstavil prácu tejto spoločnosti. Jedným z jej projektov je zdieľanie bicyklov a elektro-bicyklov. Povedal, že momentálnej majú v systéme 700 bicyklov, jazdy nie sú zadarmo. Desať minút jazdy vyjde v priemere na desať centov.

9:19 Moderátor Peter Sádovský (Prezident zväzu autobusovej dopravy SR) otvoril prvú diskusiu na tému: Bude verejná doprava pre cestujúcich príťažlivá?

9:12 Jozef Jandačka: "Dovoľte mi, aby som vás tu čo najsrdečnejšie privítal. Konferencia si kladie mnohé otázky základných zmien na Slovensku. Dnešné témy sa venujú alternatívnej doprave, dopravnej situácii doma aj v zahraničí. Vývoj dopravy kráča ruka v ruke s enviromentálnym zmýšľaním. Svojou existenciou sme závislí na zdravej, nezamorenej planéte, preto ju musíme chrániť a hľadať čo najšetrnejšie spôsoby dopravy. Žilinská univerzita sa vo veľkej miere venuje doprave a chce byť nápomocná pri riešení problémov v oblasti dopravy."

9:06 S príhovorom na úvod vystúpila predsedníčka Žilinského samosprávneho kraja Erika Jurinová: "V súčasnosti je stav dopravy v kraji kritický. Je ťažko obhájiteľné, že tak dôležité úseky ako pod Strečnom či prejazd cez Čadcu do Čiech sa vyznačujú neuveriteľným preťažením."

Príprave projektov a nadväznosti stavieb sa podľa Eriky Jurinovej nevenuje dostatočná pozornosť: "Kvôli kritickej situácii v doprave hrozí až vyľudňovanie regiónov. Verejná doprava jednoznačne musí byť tou najlepšou alternatívou na miestach, kde je doprava nahustená."

9:03 Milan Mokráň: "Konferencia o doprave je symbolickou poctou novembru 1989. Pred tridsiatimi rokmi sa nám otvorili možnosti, aby sme mohli cestovať do celého sveta. Ako sme prijali túto výzvu? Som rád, že pozvanie prijali mnohí spíkri zo Slovenska aj spoza hraníc aby sme spoločne diskutovali."

8:39 Zástupcovia vydavateľstva Petit Press spoločne s hosťkou Camillou Struckman z dánskej spoločnosti Movia Public Transport symbolicky pokrstili nový redizajn novín vydavateľstva MY.

8:37 "Nie sú to len zmeny v našich novinách, sú to zmeny, ktoré prichádzajú na trh. Zmenili sme spravodajstvo, aby malo špecifický regionálny obsah, to je jednou z najdôležitejších zmien. Ďakujem všetkým zamestnancom, grafikom, redaktorom za ich úsilie a prácu," povedal Peter Vavro pri príležitosti krstu špeciálnej novinovej torty, ktorá symbolizuje nový redizajn MY novín.

Doplnil ho Štefan Korman: "Všetky tituly majú pozíciu jednotky, lepšia a krajšia forma ešte posilnia našu pozíciu v regióne a myslím, že prvé spätné väzby potvrdili správnosť nášho rozhodnutia."

8:34 Milan Mokráň, člen predstavenstva Petit Press, Štefan Korman, obchodný riaditeľ regionálnych novín MY a Peter Vavro, riaditeľ obsahu regionálnych novín MY spolu s moderátorom Jaroslavom Kizekom slávnostne otvorili konferenciu Doprava 2019.

8:30 Hostia pomaly zaujímajú svoje miesta, konferencia Doprava 2019 - Cesta bez hraníc sa začne o pár minút.

Terminál 1 - Program

8:30 Slávnostné otvorenie konferencie

Moderátor:
Jaroslav Kizek - copywriter agentúry M KREO

Hostia:
Erika Jurinová – predsedníčka Žilinského samosprávneho kraja
Jozef Jandačka – rektor Žilinskej univerzity v Žiline

9:15 - 10:50 Bude verejná doprava pre cestujúcich príťažlivá?

Moderátor:
Peter Sádovský – prezident Zväzu autobusovej dopravy SR

Spíkri:
Peter Blaas - Business Development Director, Antik Telecom
Juraj Kanis – riaditeľ odboru dopravy Úradu Žilinského samosprávneho kraja
Stanislav Piecka – produktovo-obchodný riaditeľ spoločnosti TransData
Camilla Struckmann – CCO, Movia Public Transport, Dánsko
Ľubomír Taška – riaditeľ technicko-prevádzkového odboru SAD Žilina,
predseda odbornej pracovnej skupiny Autobusy pri Združení prevádzkovateľov
hromadnej osobnej dopravy v mestských aglomeráciách SR

Coffee break

11:05 - 12:40 Ako zlepšovať podmienky pre chodcov a cyklistov v našich mestách?

Moderátor:
Marián Gogola – docent na Katedre cestnej a mestskej dopravy na Žilinskej univerzite v Žiline

Spíkri:
Štefan Farkaš – autor aplikácie HAKA
Branislav Hadár – správca Nadácie Kia Motors Slovakia
Juraj Hlatký – odborník na cyklodopravu Úradu Žilinského samosprávneho kraja
Vladimír Randa – viceprimátor mesta Žilina
Rastislav Trnka – predseda Košického samosprávneho kraja

Obed

14:00 - 15:35 Ako sme od 90. rokov doleteli až do súčasnosti

Moderátor:
Andrej Novák – profesor, vedúci Katedry leteckej dopravy na Žilinskej
univerzite v Žiline

Spíkri:
Ján Klas – riaditeľ Řízení letového provozu ČR, s. p., Praha, Česká republika
Dalimír Pišťanský – riaditeľ Leteckého útvaru Ministerstva vnútra SR
Martin Sedlacký – člen predstavenstva leteckej spoločnosti Air Baltic, Riga, Lotyšsko
Blažej Zaujec – riaditeľ, Letové prevádzkové služby SR, š.p.