Minúta po minúte: Diskusia MY s VAMI Budúcnosť dopravy v Banskobystrickom kraji

Vydavateľstvo Petit Press a MY regionálne noviny pripravili druhé diskusné stretnutie MY s VAMI.

Diskusia MY s VAMI na tému Budúcnosť dopravy v Banskobystrickom kraji.Diskusia MY s VAMI na tému Budúcnosť dopravy v Banskobystrickom kraji. (Zdroj: Ján Krošlák)

Vydavateľstvo Petit Press a.s. pripravila v stredu 27. septembra vo zvolenskom hoteli Tenis diskusné stretnutie k téme Budúcnosť dopravy v Banskobystrickom kraji.

Témy diskusie

  • Pokračovanie rýchlostnej cesty R2 smerom do regiónov Novohrad a Gemer
  • Obchvat Zvolena – trasovanie, termín výstavby
  • Cestné prepojenie sever – juh, pokračovanie R1: Banská Bystrica – Ružomberok, cez Hiadeľské sedlo
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Diskusiu sledujeme minúta po minúte

12:25 Jana Paulovská, divízna šéfredaktorka týždenníkov MY poďakovala diskutujúcim, partnerom podujatia aj zástupcom regiónu v auditóriu a pripomenula, že seriál MY S VAMI bude pokračovať aj v iných častiach Slovenska.

SkryťVypnúť reklamu

Spravodajský výstup z diskusie nájdete v najbližších vydaniach MY Banskobystrické noviny, My Zvolensko-podpolianske noviny a MY Noviny Žiarskej kotliny, My Novohradské noviny a MY Horehronie.

12:15 Jozef Šulok, riaditeľ Krajského dopravného inšpektorátu v Banskej Bystrici: Chýba mu väčšia angažovanosť samosprávy, aby sa vyvinul väčší tlak na vybudovanie tých úsekov rýchlostných ciest, ktoré sú potrebné.

Pre políciu je podstatná najmä bezpečnosť a plynulosť cestnej dopravy, pripomenul 31 mŕtvych na cestách Banskobystrického kraja od začiatku roka.

"Potrebujeme tiež niekam odstaviť tranzitnú dopravu, aby sme nemali zablokované Donovaly. Pri rýchlostných cestách sa nezohľadňujú takéto požiadavky," pripomenul problémy s kamiónmi na horskom priechode.

SkryťVypnúť reklamu

Ladislav Dudáš mu odpovedal, že v horných častiach obchvatu R1 pri Banskej Bystrici plánuje NDS veľké odpočívadlo s obrovskými odstavnými plochami pre kamióny, s čerpacou stanicou a výhľadom na mesto. "Práve na tom pracujeme, robíme technickú štúdiu," povedal.

12:05 Ladislav Dudáš: "NDS by to vedela spraviť do roku 2030, ale je to predovšetkým otázka finančných možností," v odpovedi na otázku z auditória "Kedy sa bude dať dostať z Bratislavy do Košíc "suchou nohou"? Priznal, že konkrétny termín, ktorý by mohol potvrdiť, NDS nemá.

11:59 Juraj Družbacký, predseda komisie dopravy pri Banskobystrickom samosprávnom kraji, z auditória: V rámci diskusie o doprave v Banskobystrickom kraji mu chýbal zástupca župy. Zaujímalo ho, či sa niekto zaoberá aj cestami nižšej triedy a ich stavom.

SkryťVypnúť reklamu

11: 45 Ján Nosko, primátor Banskej Bystrice reaguje na riaditeľa letiska: "Bavili sme sa o nejakej sume. Záujem je zo strany verejnosti aj zo strany podnikateľov. Nie je to však len otázka na samosprávy, ale aj na podnikateľov."

Naznačil, že by malo ísť o spojenie Sliač - Praha.

11:40 Roland Schaller, výkonný riaditeľ Letiska Sliač, a.s.: Naznačil záujem ponúknuť klientom v budúcnosti pravidelnú linku, musí ju ale podporiť región. Zatiaľ však nechcel konkretizovať destináciu.

11:38 Igor Janckulík, poslanec NR SR, odpovedal na otázku starostu Mýtnej Greksu, prečo sa zdržal pri hlasovaní parlamentu o uznesení v súvislosti s otázkou dlhovej brzdy. Prekážalo mu, že úseky, ktorých v materiáli bolo viac ako 70, a varianty neboli jasne definované.

"Ak uvoľniť dlhovú brzdu, musíme vedieť, čo ideme stavať, kde a kedy."

Myslí si ale, že výnimka z dlhovej brzdy aj tak neprejde. Uznesenie o uvoľnení dlhovej brzdy síce pred časom v parlamente prešlo, ale počet hlasov by na zmenu ústavného zákona nestačil. "Nenájdeme potrebných 90 hlasov," povedal.

11:35 Ladislav Dudáš, NDS: Reaguje, že nie je pravda, že na riešení problémov v úseku sa nepracuje. "Vytypoval sa úsek, ktorý má prioritu. Je to práve obchvat Krupiny dlhý viac ako 11 kilometrov v polovičnom profile."

Konkrétny termín výstavby zatiaľ nie je známy.

11:29 Z auditória zaznela pripomienka Radoslava Vazana, primátora Krupiny. Myslí si, že úsek od Zvolena po Šahy sa roky nerieši. Kamiónová doprava na medzinárodnom ťahu zaťažuje aj Krupinu. V roku 2020 avizuje kritickú situáciu , riešenie je podľa neho v nedohľadne.

"Sľuby politikov som prestal občanom mesta a okresu posúvať, môžu totiž trvať až tri volebné obdobia."

Avizuje pokračovanie protestov a blokád priechodov. Pripomenul vážne a tragické nehody v úseku.

11:13 Ladislav Dudáš, NDS: "Ak peniaze budú, ak sa uvoľní dlhová brzda, máme viac ako deväť rozpracovaných projektov. NDS sa ale nevie nafúknuť kapacitne ani finančne." Projekty úsekov pokračovania R1 sú podľa jeho slov v rôznych štádiách rozpracovania.

Aktuálne prebieha príprava na verejné obstarávanie R1 Banská Bystrica - Slovenská Ľupča.

11:10 Ján Nosko, primátor Banskej Bystrice, v súvislosti s R1 a prepojením Banská Bystrica - Ružomberok: "Odpoveď My v tom máme jasno, nám nestačí, nezaznela odpoveď, že kedy. Tieto projekty presahujú jedno, niekedy aj dve volebné obdobia. Raz nie sú pripravené projekty, inokedy peniaze," poznamenal a vyzval kompetentných, aby hovorili o konkrétnych termínoch.

10:54 Igor Janckulík v súvislosti s R2: Hoci nie je zástancom polovičných profilov, v niektorých úsekoch podľa neho jednoducho stačia. Pripomenul, že efektivitu výstavby a projektov posudzuje Útvar hodnoty za peniaze ministerstva financií. "Nemá zmysel stavať štvorprúdovku, ak ju nevyužijeme."

Ladislav Dudáš, NDS: Plný alebo polovičný profil? "Máme úseky na Slovensku, ktoré sú v polovičnom profile a pomaly v strede rastie tráva." Tvrdí, že v niektorých prípadoch, kde sa počíta s financovaním z eurofondov, a nielen v týchto prípadoch, musia splniť aj kapacitné podmienky.

10:48 "Výstavba R2 alebo severo-južného ťahu spôsobí, že letisko Sliač bude mať väčší potenciál rozvoja. Zabezpečujeme osobnú aj nákladnú dopravu. Letisko, aby sa rozvíjalo, potrebuje dobré cesty," zapojil sa do debaty Roland Schaller, predseda predstavenstva a výkonný riaditeľ Letiska Sliač a.s.

10:35 Pavel Greksa, starosta obce Mýtna: "Prekvapujú ma opoziční poslanci. Pán Ivan povedal, že táto cesta sa stavia len preto, že minister je zo strany Most- Híd a preto chce stavať na juhu. Títo ľudia, ktorí teraz bojujú proti výstavbe, sa dvadsať rokov o túto cestu nestarali."

10:30 Ladislav Dudáš, NDS: "Vyhlásenie verejného obstarávanie pre obchvat Zvolena plánujeme v októbri 2020. Ak by obstarávanie prebiehalo bez obštrukcií, začiatok výstavby by mohol byť pred letom 2021."

10.23 "Pre Gemer, Malohont a Novohrad je prioritou nielen to, aby išla cez nás rýchlostná cesta R2, ale aj vybudovanie obchvatu Zvolena. Veľmi by nám to pomohlo v ekonomickom a sociálnom rozvoji," povedal Pavel Greksa, starosta obce Mýtna . "Dve mestá, Zvolen a Sliač by sa nemali dohadovať, kadiaľ táto cesta pôjde, na to je ministerstvo, ktoré najlepší variant zadá NDS," povedal s dôvetkom, že Gemer a Novohrad uprednostňujú severný variant. "Cesta od Banskej Bystrice do Lučenca by sa skrátila."

10:17: Daniel Dunčko, primátor mesta Sliač: "Ani ja ako primátor, ani primátorka Zvolena ako neodborníci sa nemôžeme dohadovať a rozhodnúť." Dodal však, že severný variant nie je pre Sliač najlepším riešením.

10:15 Lenka Balkovičová, primátorka mesta Zvolen: "Malo by sa vychádzať zo štúdie realizovateľnosti, z ktorej ako najoptimálnejší variant vyšiel ten severný."

10:07 "V prípade obchvatu Zvolena uprednostňujeme severný variant," povedal v úvode diskusie Ladislav Dudáš, podpredseda predstavenstva a investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. Situáciu podľa jeho slov komplikuje neschopnosť zhodnúť sa zo strany samospráv Zvolen a Sliač, keďže kúpeľné mesto severný variant odmieta.

10:00 Druhé zo série diskusných stretnutí MY s vami uviedol Peter Dobrota, zástupca obchodného riaditeľa divízie týždenníkov MY.

"Týždenníky MY sú súčasťou regiónu. Špeciálne sa nás všetkých dotýka téma rýchlostných ciest. Bola by som rada, keby naša diskusia bola vecná a priateľská, aby sa nám tento celoslovenský problém podarilo posunúť k riešeniu," privítala hostí divízna šéfredaktorka MY Jana Paulovská.

Moderuje Ľubica Mojžišová.

9:00 Diskutujúci sa pomaly schádzajú, oficiálna časť debaty začína od 10:00.

Diskutujúci:

Igor Janckulík, splnomocnenec vlády pre rýchlostné cesty, poslanec NR SR

Ladislav Dudáš, podpredseda predstavenstva a investičný riaditeľ, Národná diaľničná spoločnosť, a.s.

Ján Nosko, primátor mesta Banská Bystrica

Lenka Balkovičová, primátorka mesta Zvolen

Daniel Dunčko, primátor mesta Sliač

Pavel Greksa, starosta obce Mýtna

Roland Schaller, predseda predstavenstva a výkonný riaditeľ , Letisko Sliač a.s. -

Vydavateľstvo Petit Press - divízia týždenníkov MY - najčítanejšieho regionálneho spravodajského titulu na Slovensku, má vlastnú eventovú platformu.

Vznikla s cieľom využiť potenciál najčítanejšieho regionálneho printového a webového titulu v krajine.

V mestách po celom Slovensku bude aktivity zastrešovať pod spoločným sloganom MY s VAMI vydavateľstvo Petit Press.

ORGANIZUJEME

Odborné spoločenské stretnutie na aktuálne a zaujímavé témy. Diskusné debaty a uzavreté VIP stretnutia. Odborné konferencie.

ZAISŤUJEME

Produkciu a organizáciu stretnutí najrôznejšieho charakteru a rozsahu na mieru. Kompletné projektové riadenie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu